selimut cinta

my dad my hero

~selimut cinta~

Hendaklah setiap malam seorang ayah atau ibu melakukannya, jika sang anak telah tidur, maka datangilah ia dan ciumlah, niscaya dia akan merasakan kehadiranmu, karena jenggot wajahmu yang biasa engkau bercanda dengannya, jika ia membuka satu matanya sedangkan yang lainnya masih meram dan ia berkata: “engkau datang wahai ayahku?”

Maka katakan kepadanya: “Betul, aku datang wahai sayangku!”. Dan selimutilah dia

Dalam pemandangan ini, sang anak akan berada dalam kondisi setengah sadar antara tidur dan tidak, dan pemandangan tadi akan tetanam dalam pikirannya, dan saat ia terbangun pada esok harinya, ia akan teringat bahwa semalam ayahnya datang dan melakukan ini dan itu.

Dengan perbuatan seperti ini, menjadi dekatlah jarak antara orang tua dan anak dan kita wajib dekat dengan anak dengan pisik dan hati kita.


bila terbaca makalah ini di laman web ikhwan.net, terdetik di hati - "eih, macam yang ayah selalu buat laa.."


semasa saya baru nak 'high' atau sudah tidur, acapkali saya merasakan ayah mencium lembut ubun ubun kepala.kalau tidak di ubun, di pipi atau di dahi. lebih-lebih lagi tatkala janggut ayah baru nak tumbuh selepas bercukur - tajam mengenai kulit muka.


kadang, kalau dah terlampau ngantuk, saya biarkan saja. takpun hanya memberi reaksi dengan menggerakkan badan ke kanan kiri.


kadang, kalau saya larat, saya akan terus bertanya - "eih, ayah buat apa kat sini? (bilik tidur)"

"saja tengok tingkap dah kunci ke belum" - ternyata, sebagai lelaki ayah kadang kala malu untuk mengekpresikan kasih sayang dan cinta pada anak anaknya. yang pasti, action speaks louder than word. ayah tak perlu cakap dia sayang kami, tapi setiap perilakunya menggambarkan dia sangat kasih pada kami.


terpancar sinar dakwah dalam setiap perilaku ayah. sangat lembut hati. sangat penyabar. pendiam pun ya juga. sangat tak berkira dengan duit. sangat penyayang. sangat sayang kat umi. tapi jangan salah faham pula ya. sehebat mana pun ayah, ayah tetap manusia biasa. punya kelemahan kelemahan tertentu. tetapi apalah sangat kelemahan ayah tu di mata kami bila kebaikan ayah melebihi kelemahannya? sungguh. ayah memang contoh dakwah kami yang terdekat!


jadi. kepada anda semua. yang bakal atau sudah menjadi ibu dan bapa. berbuat baiklah kepada anak anak kalian. jangan sampai anak anak kalian merasa menyesal punya ibu bapa seperti kalian. untuk mendapat kasih sayang anak, kita sendiri mesti berusaha untuk menyayangi mereka


lastly,thanx ayah. for being a very gooood dad to me. insya Allah, i'm always trying to be a good daughter and wanna be by your side no matter how and what.

Comments

Amin Misran said…
The moment I read this post, tears are brimming in my eyes...really...

I nearly felt lost...Thanks for the post...
saraH²amizah said…
amin> limaza ya akhi? did I wrote anything wrong? yet, Alhamdulillah if this post make you feel overwhelmed

fobia>itu yang pasti
Amin Misran said…
you will know why i said like that in my post coming...insyallah...
insan said…
moga ALLAh temptkan ayah anda dalam ketenangan di syurga. (abah ku jua)ameeen.

"" ayah tetap manusia biasa. punya kelemahan kelemahan tertentu. tetapi apalah sangat kelemahan ayah tu di mata kami bila kebaikan ayah melebihi kelemahannya?" sanagt betul.

pndangn individu saya,
""even jika kelemahannya melebihi kebaikkannya,kita sabagai anak, harus menunjukkan kebaikkan kpd mereka.""

bagi lelaki,menzahirkan kasih sayang adalah sesuatu perkara yang sukar. tapi yakinlah, bapa mana yang tidak sayangkan anak.

wallahuta'ala a'lam
saraH²amizah said…
amin>oh.ok.

insan>ameen.betul.dan betul.

Popular posts from this blog

i'm back

2014: Beli Kereta, Kahwin, Property Pertama dan...??

Give me a reason.