Posts

Showing posts from February, 2010

In Memory 2 : PeWARIS 3

Image
Kem PeWaris Kebangsaan 3 Barisan JawatanKuasa Induk, Urusetia dan Fasilitator Peserta Lelaki Peserta Perempuan Kenangan Bersama Kem Kepimpinan Remaja HALUAN Kebangsaan PEWARIS 3 Asli Adventure Resort, Ulu Langat 14-16 Disember 2007

In Memori : PeWARIS 3

Image
assalamualaikum semua.apa khabar iman dan amal kalian? moga baik baik saja ya. Alhamdulillah, kerja kerja jihad ilmu yang diamanahkan sudah hampir siap. tinggal 35% sahaja.kononnya nak berhibernasi, tetapi nampaknya tak boleh. banyak kerja yang related to the internet. so as malay's saying : sambil menyelam minum air. hehe.

sarah hamizah sangat rindu untuk guna perkataan ana, enti, enta, antum, antunna. apa maksudnya tu? maksudnya sarah hamizah sudah lama tak pergi porgram. tapi Alhamdulillah sarah hamizah tak tinggal dia punya usrah mingguan. jadinya, untuk menghilangkan rindu, sarah hamizah akan guna perkataan ana sebagai ganti nama diri dia untuk post kali ini.

so. nampaknya sekarang ini ana sedang dalam mood PeWARIS. jadinya. post kali ini pun berkaitan dengan PeWARIS. alhamdulillah. Allah telah memilih ana untuk menjadi peserta PeWARIS Kebangsaan yang Ke-3. waktu tu ana baru tingkatan 4.

ana bersama sahibbah yang ana kasihi, pergi ke tempat kem dengan van. masa tu, pakcik misra…

nak kena ni..

sarah hamizah memang nak kena ni..

"kenapa.apa yang dia buat tak kena?"

sarah hamizah tu..kerja dia banyak lagi tak siap..tapi sibuk nak pi usul 20 la, PeWARIS la..hade..

"o..kerja dia banyak tak siap lagi ke..berapa banyak je yang tak siap tu?"

baaaaaaaaaaaaanyak sangat..tak terkira banyak nya..

"ish ish ish..memang nak kena sungguh sarah hamizah ni..cuba list sikit kerja apa je yang sarah hamizah tak siap tu"

ha..meh sini orang list kan..tapi sebelum tu, ank cerita sikit pasal study cik sarah hamizah ni..untuk Biology, dia baru je belajar sampai tajuk Biodiversity..dia kata, tajuk ni susah!. bukan susah apa pun, susah sebab terlampau panjang dan banyak. cuba bayangkan, sarah hamizah kata, untuk topic yang sebelum ni, seminggu=3jam je dah boleh habis.tapi untuk topic ni, lecturer akan ajar sampai 6 minggu = 17 jam. wow!

jadi untuk tutorial biology, sarah hamizah tak buat lagi

chapter 19 : growthchapter 20 biodiversity"ishla..takpela biodiversity dia tak bua…

PEWARIS 5

Image
KANGAR, 18 Februari - Perkhemahan PeWARIS Remaja HALUAN (PeWARIS V) anjuran Kelab Remaja HALUAN (KeARAH) Nasional menyasarkan 140 orang aktivis remaja KeARAH berumur 15 tahun hingga 19 tahun yang terpilih dari seluruh negara untuk melibatkan diri dalam perkhemahan kali ini. PeWARIS V yang akan mengambil tempat di Eagle Park Resort & Spa, Perlis bakal dimeriahkan dengan kedatangan lebih 60 fasilitator berkaliber yang terdiri daripada mahasiswa-mahasiswi selain puluhan veteran HALUAN dari seluruh negara. Bertemakan "Singa di Siang Hari, Rahib di Malam Hari", PeWARIS V akan dijalankan pada awal cuti pertengahan semester sekolah iaitu pada 12 hingga 14 Mac tahun ini. Menurut Pengarah Program, Nu'man Afifi bin Sa'adan, "Objektif PeWARIS V adalah untuk meneruskan kesinambungan pengalaman antara veteran dan aktivis muda KeARAH selain mencipta jaringan silaturahim dan komitmen antara peserta". Tambahnya lagi, "Adalah penting semua pihak yang terlibat mema…

cuti.

Image
assalamualaikum semua. apa khabar iman kalian? moga moga dalam jagaan Allah yang Maha Pencinta.
Alhamdulillah.sempena CNY holidays ni,saya dapat pulang bercuti ke selangor.YA.Selangor.bukan Johor yang dirindui.

Sebelum meneruskan kalam, saya ingin memohon maaf kepada rakan rakan sahibbah HALUANSiswa Johor kerana saya tidak dapat untuk bersama kalian untuk program..back to the story,

perjalanan yang memenatkan dari Arau - Selangor tak terasa bila saya berkesempatan untuk berjumpa dengan Maryam Hanna! anak saudara baru, dilahirkan oleh kakak saya, Aishah Amirah.Alhamdulillah.

Alhamdulillah, cuti kali ini saya duduk di rumah kakak saya, kononnya nak bantu apa yang patut.sebenarnya lebih kepada nak main dengan Maryam Hanna. Alhamdulillah, cuti kali ini dapat dimanfaat sepenuhnya.assignment pun siap, kerja kerja tutorial pun siap, dapat masak, dapat main dengan maryam hanna, dapat jumpa ainin, puas berbual ngan umi ayah, sempat pula pergi ke majlis walimah kak zunairah, anak pakcik megat di hu…

Perjalanan ke Syam

assalamualaikum.
tak tahu kenapa, saya sangat suka dengan lirik nasyid ni. jika dilihat lihat dan di hayati, sangat menyentuh hati dan terkena batang hidung sendiri! kalau tak silap saya, ustaz hasrizal salah seorang penyanyinya semasa beliau di jordan selamat menghayati..

Nasyid : Perjalanan ke Syam
Artist : THufail Al Ghifari

[download]

Ya Rabb
Terima Kasih atas semua kebaikanMu
yang telah memberikanku semua kenikmatan Islam ini..
Engkaulah sumber kekuatanku…
Walau begitu sering sunyi dan letih menghampiri..
Namun hening kisah abadi utusanMu selalu menghibur redup semangatku
Untuk tetap bertumbuh dalam ragam warna hari dan pendapat
Dan aku begitu merindu atas surgaMu
Walau begitu sering jiwaku merasa tak layak di sana…
Namun dibalik semua keterbatasanku..
Aku titipkan doa agar Kau mau untuk memaafkanku
Ada begitu banyak khilafku
Ada begitu banyak salahku…
namun adakah alasan lain dariku meneteskan air mata ini selain takut padaMu..
Takut pada AmarahMu, takut jika Kau tidak mengenalku kelak di akhirat …

12-02-2010 : Imam Al-Banna

Image
Segala puji bagi Allah, Shalawat dan salam atas Rasulullah saw, dan orang-orang yang mendukungnyaAllah SWT berfirman:مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; Maka di antara mereka ada yang gugur. dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu- nunggu dan mereka tidak merubah (janjinya)”. (Al-Ahzab:23)وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ“Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup[248] disisi Tuhannya dengan mendapat rezki”. (Al Imran: 169).Kami ingin menghadirkan peringatan hari syahidnya Hasan Al-Banna, 12 Pebruari tahun 1961, yang kita menyadari bahwa Hasan Al-Banna telah pergi untuk menghadap Tuhannya dengan penuh keridhaan dan diridhai; …